Håll undan, nu är det JAKT! du kan bli skjuten!

Jag har egentligen inget emot jakt!
MEN jag tror inte jag är ensam ute u hästlandet med att VI brötar på oss reflexer så vi knappt syns under allt det där skrimrande gula blinkande som kommer på vägen!
Särskilt tar i på oss denna fina utstyrsel när det är älgjakt!
Man har väl hört alla historier om jägare som skjuter joggare, skjuter hästar för att de ser ut som älgar eller vildsvin!
Ja, det är nog inte så konstigt att vi är lite skrajja när jakten kör igång!

MEN häromdagen skulle jag rida min "lilla" runda i skogen! Detta innebär att jag rider över en gärdes stig för att ta mig till skogen. Just denna dag så stod det en bil ivägen.. Jag tänker såklart att det KAn vara en jägare men hur ska jag veta det??
Jo, det blir tydligt eftersom det typ kastar sig ur en grön figur ur skogen... Det är tydligen rävjakt!
Ok, jag har ett trevligt bemötande och så han.. Men hans resonemang..
Han är rädd om mig, därför vill varna mig för att INTE rida här i skogen. -Du vet om jag skjuter efter en räv i skogen här så KAN ju kulan fortsätta och träffa dig. Jag ser ju inte vad som finns i buskarna längre bort...
Men detta kontrar jag med att jag trodde att man skulle ha fri sikt när man skjuter?
-Nej nej! Det vet du att det går inte alltid ha fri sikt! hur ska jag kunna skjuta då? Och så skjuter jag på det här gärdet också..
Jag- ok, men det är ju bilväg längre ner, tänk om skottet går däråt?
Nej, det skulle det tydligen inte göra, han skjuter neråt mot backen/marken...
jag- Det är ganska mycket folk som går och plockar svamp också, tänk om det kommer någon ifrån skogen?
jägaren- Nej, det tror jag inte. De ser väl bilen!?


Denna diskussion blev lång men utan att komma någon vart! Jag blir bara skrämd hur man kan få ha jägarexamen om man har den attityden! Skjuta när man inte har fri sikt!? SKA det vara så??

Jägare, är ni där? svara gärna!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0